Webinar: Hoe start ik een taalbijstandsbeleid in mijn ziekenhuis? (2)
België is een land met een groeiende superdiversiteit. Zorgverleners zullen dus steeds meer te maken krijgen met taalbarrières, omdat de patiënt onvoldoende goed Nederlands spreekt om een moeilijk medisch gesprek te voeren of terugvalt op zijn moedertaal om zijn emoties te uiten.
Als zorgverlener moet je de taalbarrière wegnemen om kwaliteitsvolle en veilige zorg te kunnen bieden. Enkel als je elkaar goed begrijpt, kun je de juiste diagnose stellen en de patiënt informeren in het kader van de wet patiëntenrechten.
Een transparant en duidelijk taalbijstandsbeleid in je ziekenhuis zorgt ervoor dat zorgverleners de juiste hulpmiddelen kunnen inzetten om de communicatie vlot te laten lopen. Dat kan gaan over een intercultureel bemiddelaar, sociaal tolk, informele tolken, anderstalige personeelsleden, vertaalapps, pictogrammen …
Samen met Zorgnet-ICURO organiseert Kom op tegen Kanker twee webinars om ziekenhuizen te ondersteunen bij het uitwerken of het verbeteren van hun taalbijstandsbeleid in hun ziekenhuis.
16 maart: Welke taalondersteuning bestaat er en hoe maak ik mijn keuze?
Agentschap Integratie en Inburgering: welke soorten taalondersteuning bestaan er en wanneer zet ik welke taalondersteuning in?
Met de ervaringen van Joeriska Hillaert (coördinator interculturele bemiddeling az groeninge) en Patricia Vrancken, diensthoofd patiëntenbegeleiding ZOL)