Train-the-trainer: opleiding geven aan mijn collega's - fijne uitdaging of lastige opdracht?
Een theoretisch kader, praktische tools en oefenmomenten aanbieden omtrent het geven van opleiding en intervisie.
Er wordt steeds vertrokken vanuit een nauwkeurige analyse van het doel van de opleiding.
Doelen kunnen o.a. zijn: deelnemers sensibiliseren, kennis overdragen, hun vaardigheden verhogen....
Er wordt gewerkt met een afwisseling tussen het aanreiken van theorie en het uitvoeren van oefeningen (met werkmateriaal van de deelnemers).
Er wordt van de deelnemers dus een actieve inbreng gevraagd tijdens de opleiding.
link naar het evaluatieformulier
evaluatieformulier terugkomdag
Dag 1: 6 november '14, van 9u30 - 17u
Tijdens deze dag staat het werken rond leerprocessen bij volwassenen centraal, en het hanteren van groepsdynamica in opleidingsmomenten.
Vragen die aan bod komen zijn:
- Hoe een opleiding voorbereiden en opbouwen vanuit je doelgroep?
- Wat zijn basisvoorwaarden om veiligheid in een groep te installeren?
- Hoe kan je slim omgaan met 'moeilijke' deelnemers of situaties?
- Hoe kan je een veilig leerklimaat creëren?
- Hoe kan je leertransfer bevorderen?
Dag 2: 13 november '14, van 9u30 - 17u
Tijdens deze dag focussen we op het oefenen met werkvormen, die het reflectief leren bevorderen
Vragen die aan bod komen zijn:
- Intervisie, training geven: Wat zijn eigenheden? Wat zijn voorwaarden?
- Methodieken in het begeleiden van intervisie
- Critical incidents- methode: Hoe kan je een debriefing of nabespreking ombuigen tot een leermoment?
- Grenzen bewaken: Wat kan je zelf opnemen en wat ook niet?
Dag 3: 18 december '14, van 9u30 - 17u
Tijdens de derde dag concentreren we ons het trainen van communicatievaardigheden. Vooral de methode van 'situatie-beleving' staat centraal en wordt ingeoefend.
Binnen de veelheid aan didactische hulpmiddelen en aan trainingstechnieken zoeken we antwoorden op de vragen:
- Wat kies je in welke situatie?
- Op basis waarvan kies je?