U bent hier

Transmurale verbreding van de psychosociale ondersteuning voor de in opzet curatief behandelde oncologische patiënt.

Tijdens de behandelfase worden de oncologische patiënten in het ziekenhuis strikt opgevolgd, wat grotendeels wegvalt na het beëindigen van een in opzet curatieve behandeling. Uit literatuur gegevens blijkt dat patiënten in deze post behandelfase vaak emotionele moeilijkheden ervaren en met vele vragen geconfronteerd worden. Dit project beoogt enerzijds het in kaart brengen van de noden en behoeften van patiënten en huisartsen in de post behandelfase en anderzijds de opmaak van een geoptimaliseerd transmuraal opvolgmodel.

Methode

In fase 1 is gepeild naar de noden van patiënten en huisartsen d.m.v. 2 focusgroepen van 5 patiënten, een patiëntenquête via briefwisseling (142 bruikbare respons) naar een geselecteerde patiënten populatie van het ziekenhuis, een focusgroep van 5 huisartsen en een enquête voor Nederlandstalige huisartsen (218 bruikbare respons) in samenwerking met Artsenkrant. In fase 2 van het project wordt op basis van fase 1 op zoek gegaan naar verbeteracties om beter tegemoet te komen aan de gestelde verwachtingen.

Resultaten

60% van de huisartsen wordt regelmatig geconfronteerd met deze psychosociale problematiek; 95 % van hen heeft echter nooit contact met een oncocoach. Patiënten verwachten o.a. extra aandacht rond geplande controles en het beter bekend maken van ondersteunende faciliteiten. Een 10-tal concrete verbeteracties zijn uitgewerkt, waaronder de organisatie van een spreekuur oncocoach, de integratie van het psychosociaal dossier in het elektronisch patiëntendossier, bundeling van alle beschikbare informatie op de website en monitoring via een elektronische distress barometer.

Conclusie

Zowel huisartsen als patiënten hebben duidelijke verwachtingen naar het ziekenhuis wat betreft voortgezette psychosociale ondersteuning van oncologische patiënten.

Op basis van de bevraagde noden zijn een 10-tal concrete verbeteracties uitgewerkt, met aanpassing van de interne organisatie + uitbreiding en overzichtelijke bundeling van het aanbod aan patiëntbegeleiding.

Voor een hoogkwalitatieve nazorg is extra focus op een correcte communicatie tijdens de behandelfase een absolute vereiste. De interactie tussen oncocoach en huisarts is hierbij één van de werkpunten.

Auteurs

Didier Baert, Sarah Hauspie, Ulrike De Taeye, Linda Staessen, Christof Vulsteke

AZ Maria Middelares, Gent

Auteur: 
Didier Baert, Sarah Hauspie, Ulrike De Taeye, Linda Staessen, Christof Vulsteke
X

Op de hoogte blijven van ons nieuws, onze artikels en opleidingen? Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief!